Cada dia d'aquesta setmana, hem dedicat molt de temps al nostre projecte: hem observat detingudament els nostres caragols, els hem donat de menjar cada dia, els hem fet la "casa" neta i sobretot, ens hem fet moltes preguntes que hem intentat resoldre.
Ahir dijous, n'Ona va dur un caragol un tant diferent a la resta. Li havien donat en Bru (nen de 5è d'infantil) i la seva germana Ariadna (nena de 2n de primària) que se l'havien trobat per un hortet de l'escola.
Com que no sabíem exactament si era un caragol o no, vam anar a cercar els nens i nenes de 2n de primària (i n'Ariadna) perquè ens expliquessin quin animal era aquell. Efectivament, era un caragol d'una espècia diferent que tenia la conxa allargada.
Aprofitant l'ocasió, els vam demanar un altre dubte que teníem. En Gabriel havia dut una conxa buida (sense caragol). Vam estar parlant què devia haver passat amb el caragol que hi vivia dins. Tant les nostres hipòtesis com les dels grossos eren que:
- El caragol havia canviat de conxa i per aquest motiu, aquella conxa era buida.
- El caragol que vivia en aquella conxa s'havia mort i per això no hi era.
Arribats a aquest punt, no sabem exactament quines de les dues hipòtesis és la correcta. Vos volem demanar:
- Els caragols canvien de conxa?
- Quan un caragol creix, va a cercar una conxa més grossa o la seva també creix?
Quan els grossos se'n van anar, vam estar parlant que teníem massa caragols dins una mateixa "casa" i per això, necessitaven més espai. Entre tots, vam arribar a la conclusió que seria una gran idea separar-los per grandària: els caragols més grossos dins una casa grossa, els mitjans dins una casa mitjana, i els petititus dins una casa petita. D'aquesta manera, ells podrien tenir més espai i nosaltres podríem fer més experiments.
Arribats a aquest punt, una cosa ens va cridar molt l'atenció. Dels caragols grossos, n'hi havia un de diferent de la resta:
- Feia dies que estava girat cap amunt i no es movia.
- Dintre no hi havia cap caragol.
- Si li pegàvem un toquet, feia un renou diferent a la resta.
- Si el comparàvem amb la resta, tenia un color diferent: era blanc.
Vam estar parlant sobre això i tots vam arribar a la conclusió que el caragol s'havia mort. De totes maneres, vam acordar que el deixaríem allà dintre conjuntament amb tres més, ja que aquests tres començaven a presentar les mateixes característiques (llevat que encara eren de color marró). De fet, un d'ells encara podíem observar que dintre hi havia un poc de molla.
Avui divendres, hem acordat que si dilluns encara continuen allà mateix, voldrà dir que NO s'han mogut i que tots quatre estan morts. Haurem de veure què passa amb el color i amb la molla que hi ha dins d'una conxa.
N'Ian avui ha demanat:
- Por qué todos los caracols han subid aquí arriba? (Referint-se a la part més alta de la capsa)
Com podeu veure, estam molt motivats amb el tema però necessitam resoldre les nostres hipòtesis. Si vosaltres famílies, güelos, veïns... ens podeu ajudar, vos ho agrairíem molt!
Toni, me encanta este proyecto!!! Nosotros siempre observamos a todos los animales en el jardín y cuando estamos de paseo. Así aprendemos mucho y los niños me preguntan cosas que tenemos que buscar por internet :-)
ResponEliminaHe encontrado un libro con cuatro páginas sobre los caracoles. Lo podemos llevar el lunes, pero es en alemán. Lo intentaré traducir y tiene muchas fotos y dibujos.
Muchas gracias, porque nos encantan los caracoles!!!
Muchísimas gracias por el comentario! Cada momento que nos dedicamos a hacer proyecto, Gabriel está muy interesado en éste y se le nota motivado :)
EliminaQué interesante! Cuánta curiosidad y emoción!! Un abrazo!
ResponEliminaToda la razón del mundo! Estamos muy enganchados al proyecto y en la vida de los caracoles! :)
Elimina