dimecres, 10 de maig del 2017

LA MORT DELS CARAGOLS

Divendres passat, vam observar que els caragols que estaven dins la capsa mitjana, tots estaven amb la conxa mirant cap a dalt i feia dies que no es movien (i això que cada dia els polvoritzàvem d'aigua i els donàvem de menjar). Vam estar parlant que si a principis d'aquesta setmana seguien així, hauríem de prendre una decisió. 
Ahir que vam tenir un moment, vam observar que aquests caragols seguien iguals:
- Tots estaven a la base de la capsa (no n'hi havia cap que havia pujat per les parets o que s'havia aferrat al sòtil, cosa que els agrada molt) 
- Totes les conxes miraven cap amunt
- Tots eren de color blanquinós
- La capsa començava a fer mala olor i hi havia un estrany líquid a la base

Davant d'aquesta situació, vam afirmar que tots aquells caragols s'avien mort i que necessitàvem enterrar-los. Vam estar parlant que quan una persona o un animal mor el seu cos deixa de funcionar: deixa de respirar, deixa de moure's, deixa de menjar i de beure, deixa de sentir... en definitiva, deixa de viure. Per això, vam acordar que els enterraríem prop de la figuera de l'escola. Vam agafar una pala, vam fer un forat i els vam enterrar.
Al tornar a la classe, vam veure que aquells caragols grossos que pensàvem que estaven morts, seguien en la mateixa posició, tots menys un!!! Vam estar parlant que un sí que s'havia mogut i que per això, no era mort, però que la resta seguien igual. Vam recordar que aquests no els enterraríem perquè volíem veure el canvi de color (característica dels caragols que s'han mort). 

dimarts, 9 de maig del 2017

PINTAM AMB LA BOCA?

Avui, en Toni ens ha proposat fer una activitat molt diferent a les que hem fet fins ara. Aprofitant l'hora de plàstica i com que havíem de pintar una fulla per a la figuera de la nostra escola (per ara, només hi ha el tronc pintat a la paret), ens ha proposat fer-ho d'una manera molt especial.

La cosa ha succeït així:
(imatge projectada a la pissarra digital)
TONI: Algú pot descriure aquesta fotografia?
IZAN: No tiene manos ni pies
LEYRE: manos tampoco 
LAURA: No té peus
NICO: Ni sabatas
LEYRE: es un bebé
TONI: És un bebé?
TOTS: Nooo!
TONI: És un home amb barba que no té ni mans ni peus.
LAURA: per què?
TONI: Per què trobau que no en té?
NICO: porque han desaparecido
LAURA: Nooo! perquè s'ha mort.
TONI: S'ha mort?
TOTS: Noo
NAIRA: Está content
TONI: Sí, eh? Està rient. (En Toni ens comenta que possiblement o degué néixer sense braços ni peus o degué tenir un accident i els hi degueren d'amputar). 
TONI: I què trobau que li agrada fer a aquest home?
NAIRA: Li agrada comer
LAURA: Però si no té mans, no podrà agafar sa cullera.
TONI: I com pot agafar sa cullera?
ONA: Con la boca
LAURA: Nooo!! Perquè no se pot aguantar amb sa boca
ONA: O puede comer con el pie.
TONI: No ho sé. Li ho hauríem de demanar. 
Toni: I... una cosa... A vosaltres vos agrada pintar amb pinzells?
TOTS: Sííí
Toni: I trobau que ell pot pintar amb pinzells?
TOTS: Noo.
LAURA: No, perquè no té mans
TONI: Mirau!
(imatges projectades a la pissarra digital)
(gran sorpresa)
IZAN: Están pintando con la boca!!!
LAURA: Estan pintant amb sa boca!!!
TONI: I aquests homes tenen braços?
TOTS: Noo
TONI: I mirau quins quadres més guapos!!
ONA: L'han pintat amb sa boca
(tots es queden molt sorpresos)
TONI: I què tenen a sa boca?
NAIRA: Un pinzell
TONI: Aquesta dona pot pintar amb pinzells?
(Estan molt sorpresos i quasi no gosen a dir ni sí ni no)
TONI: Com ha pintat aquest quadre tan guapo?
NAIRA: Con pinzells
TONI: I com aguanta els pinzells?
LAURA I YASSIR: Amb sa boca
TONI: I totes aquestes persones poden anar a nedar?
TOTS: No perquè no tenen braços.
TONI: I Poden jugar a futbol?
(La meitat de nins i nines diuen que no perquè no tenen peus)

(Acte seguit es projecten les següents fotografies)
(es queden impactats)
LEYRE: Es una nena
IZAN: Está jugando a futbol!!
LEYRE: Con una pelota
LAURA: No té peus!! Està jugant a futbol sense peus!
IZAN: No tiene pies. Tiene eso (assenyala les pròtesis de la nena).
TONI: Són pròtesis que l'ajuden a caminar, a córrer, a jugar a futbol...
ONA: Eso no són peus
IZAN: Es un robot
TONI: Són unes pròtesis que l'ajuden a caminar, a córrer... I... està jugant a futbol?
TOTS: Sííí!!
NAIRA: Una piscina
(Es queden sense paraules)
TONI: Aquest senyor té mans?
TOTS: No!!
TONI: I què fa?

IZAN: Está nadando sin.


Acte seguit en Toni ens proposa pintar les fulles de la figuera com aquestes persones: utilitzant només boca. Al principi ens ha fet molta de gràcia, però hem pogut comprovar que és MOLT difícil pintar un dibuix utilitzant només la boca. 
Al comprovar que era molt complicat, en Toni ens ha dit que podíem acabar de pintar la fulla utilitzant les mans i... QUINA DIFERÈNCIA! 

divendres, 5 de maig del 2017

PROJECTE: DUBTES SOBRE ELS CARAGOLS

Cada dia d'aquesta setmana, hem dedicat molt de temps al nostre projecte: hem observat detingudament els nostres caragols, els hem donat de menjar cada dia, els hem fet la "casa" neta i sobretot, ens hem fet moltes preguntes que hem intentat resoldre. 

Ahir dijous, n'Ona va dur un caragol un tant diferent a la resta. Li havien donat en Bru (nen de 5è d'infantil) i la seva germana Ariadna (nena de 2n de primària) que se l'havien trobat per un hortet de l'escola. 
Com que no sabíem exactament si era un caragol o no, vam anar a cercar els nens i nenes de 2n de primària (i n'Ariadna) perquè ens expliquessin quin animal era aquell. Efectivament, era un caragol d'una espècia diferent que tenia la conxa allargada. 
Aprofitant l'ocasió, els vam demanar un altre dubte que teníem. En Gabriel havia dut una conxa buida (sense caragol). Vam estar parlant què devia haver passat amb el caragol que hi vivia dins. Tant les nostres hipòtesis com les dels grossos eren que:
- El caragol havia canviat de conxa i per aquest motiu, aquella conxa era buida.
- El caragol que vivia en aquella conxa s'havia mort i per això no hi era.  

Arribats a aquest punt, no sabem exactament quines de les dues hipòtesis és la correcta. Vos volem demanar:
- Els caragols canvien de conxa?
- Quan un caragol creix, va a cercar una conxa més grossa o la seva també creix?
Quan els grossos se'n van anar, vam estar parlant que teníem massa caragols dins una mateixa "casa" i per això, necessitaven més espai. Entre tots, vam arribar a la conclusió que seria una gran idea separar-los per grandària: els caragols més grossos dins una casa grossa, els mitjans dins una casa mitjana, i els petititus dins una casa petita. D'aquesta manera, ells podrien tenir més espai i nosaltres podríem fer més experiments. 
Arribats a aquest punt, una cosa ens va cridar molt l'atenció. Dels caragols grossos, n'hi havia un de diferent de la resta:
- Feia dies que estava girat cap amunt i no es movia. 
- Dintre no hi havia cap caragol.
- Si li pegàvem un toquet, feia un renou diferent a la resta.
- Si el comparàvem amb la resta, tenia un color diferent: era blanc. 
Vam estar parlant sobre això i tots vam arribar a la conclusió que el caragol s'havia mort. De totes maneres, vam acordar que el deixaríem allà dintre conjuntament amb tres més, ja que aquests tres començaven a presentar les mateixes característiques (llevat que encara eren de color marró). De fet, un d'ells encara podíem observar que dintre hi havia un poc de molla. 
Avui divendres, hem acordat que si dilluns encara continuen allà mateix, voldrà dir que NO s'han mogut i que tots quatre estan morts. Haurem de veure què passa amb el color i amb la molla que hi ha dins d'una conxa. 

N'Ian avui ha demanat:
- Por qué todos los caracols han subid aquí arriba? (Referint-se a la part més alta de la capsa)

Com podeu veure, estam molt motivats amb el tema però necessitam resoldre les nostres hipòtesis. Si vosaltres famílies, güelos, veïns... ens podeu ajudar, vos ho agrairíem molt!

dimecres, 3 de maig del 2017

PROJECTE: PETIT RESUM DE TOT ALLÒ QUE HEM FET

Abans d'anar de vacances de pasqua, vam estar parlant que els nostres caragols necessitaven menjar per poder viure. Per això, vam anar a la figuera de la nostra escola a cercar fulles i herba.
Poc a poc, la nostra caragolera començava a agafar forma, ja que en aquesta petita sortida, molts de nosaltres vam trobar alguns caragols petits. L'observació directe de la vida dels caragols és un acte quotidià. Ens encanta mirar-los i estar ben atents per saber com són i què fan.

En una conversa, alguns de nosaltres vam dir que els caragols no fan caca, d'altres que sí que en fan i d'altres que no ho sabien. Doncs bé, en un moment donat, un caragol petit va fer una caca just damunt de la mà d'en Toni!! Entre rialles i cares de fàstic, vam poder comprovar que sí! Que els caragols fan caca. 
Després de vacances, vam poder comprovar que les fulles estaven plenes de forats, ja que els caragols se les havien menjades. Per això, havíem d'estar ben atents per saber si necessitaven més menjar. Les visites a la figuera i als horts de la nostra escola per cercar menjar pels caragols s'han convertit en una activitat diària. Cada vegada mengen més i més ràpid. Mirau la diferència que hi ha en les fulles en només un dia!

Com que només teníem sis caragols, vam decidir posar-lis un nom per donar-lis identitat i poder analitzar què feia cada un. Primer de tot, els vam ordenar de petit a gros i després, entre tots, els vam posar un nom. 



 El resultat va ser aquest:
Com podeu comprovar, un dubte que ens va sortir va ser si els caragols eren "nins" o "nines". Aquest interrogant es va quedar aparcat, ja que les opinions eren diverses i no podíem arribar a cap conclusió. 

Com que n'Aromi estava ben despert (o desperta), el vam voler tocar i veure com era la bava que deixava.
 N'Izan no li va fer gens de gràcia i no el va voler tocar!
Arribats a aquest punt, necessitàvem saber més coses dels caragols. Molts de nosaltres fèiem unes afirmacions que no eren del tot certes. Com per exemple: que els caragols no tenen bebès, que neixen de la panxa de la mamà, que no beven aigua, que tots els caragols són nins o nines (o que hi ha caragols nins i caragols nines)... 

En Toni ens va proposar mirar uns vídeos per poder resoldre aquests dubtes i per poder seguir endavant el nostre projecte. El primer és aquest:  
De tota la informació que es dóna en aquest vídeo, ens vam quedar que:
- Els caragols tenen dos ulls. 
- Els caragols tenen una boca.
- Els caragols no tenen nas i respiren per un forat que tenen prop de la conxa.


I l'altre vídeo és aquest:
D'aquest, ens vam quedar que:
- Els caragols posen ous (aquest fet va crear una gran excitació).
- Fan un forat a terra per poder posar els ous.

Per això, vam decidir posar un tassó de vidre ple de terra per si per sort, algun caragol posa ous. A més, vam decidir posar-hi un recipient ple d'aigua ja que alguns de nosaltres, vam dir que els caragols també beuen aigua.

Una darrera cosa que hem fet aquesta setmana, ha estat explicar als nens i nenes de 2n de primària tot allò que hem après/descobert sobre els caragols. Un fet anecdòtic ha estat que ells també s'han emocionat molt i entusiasmat molt sobre el tema, i de tant en tant, ens vénen a fer una visita per poder observar els caragols i també, per dur-nos-en de nous! 
Som molts de nosaltres que cada dia duim caragols a l'escola i aquest fet ens encanta! A veure si aconseguim que els caragols grossos posen ous i podem veure tot el procés!!

FAMÍLIES: si sabeu alguna cosa més dels caragols i voleu venir a la classe a explicar-nos-ho, estareu més que convidats!